Närmsta planerna

Idag ska Bastil få en dags välförtjänt vila. Igår var det träning för Carro och vi fokuserade mycket på grunderna, övergångar, enkla byten och red även igenom MsvB:2, ett program som börjar kännas ganska okomplicerat för oss. Men det vi behöver träna på är stadighet och precision! Jag vill att skolorna och enkla bytena ska bli självklara 7or och inte som tidigare, då de har varit saker som egentligen är "lätta" men som vi vinglar för mycket i och halkar ner på dyra och onödiga 5or. De vanliga bytena känns ganska säkra nu, men fokus är att han inte ska dra iväg efter ett byte och att jag ska försöka rida med lite mindre byteshjälp för att få rakare och "lugnare" byten.

Det jag tycker är svårast för oss just nu är skolorna, inte så mycket hemma men på tävling så blir gärna Bastil lite spänd och det blir svårare att få honom lösgjord och korrekt böjd i bålen. Så resten av veckan ska vi fokusera på att böja och ställa lite extra mycket i skolorna, samt rida dem innanför spåret så att man inte lutar sig mot väggen för mycket utan får med ytterbak ordentligt och även kontrollerar så att man kan hålla en rak linje utan att vingla iväg.
 
Nästa lördag ska vi iväg till Linköping och starta i årets första tävling, det blir en MsvC:1, en klass jag inte startat på över ett halvår, så det ska bli spännande att se om vi har höjt oss någonting. Jag tycker det är mycket svårare att rida på tävling den här årstiden eftersom både jag och Bastil lätt blir spända och kalla av vinterkylan. Så det känns bra att mjukstarta ordentligt innan vi går på MsvB-klasserna vi kommer rida resten av våren och sommaren. Mina prestationsmål inför tävlingen är att rida med tre ledord i åtanke; Lugn, fokus och precision! Resultatmässigt är jag okej med allt över godkänt, men det vore kul om vi kom i närheten av vårt personbästa på 65%.
 
En dag med betydligt bättre tävlingsväder än vi lär ha på flera månader framöver!